måndag 26 oktober 2009

Diabetes - överkurs

De flesta kliniker jag möter ute i fält är till min förvåning endast bekanta med diabetes typ I & II. Här följer en kort beskrivning av de övriga typerna.

• Diabetes typ III eller maskpesten är en ovanlig med icke desto mindre viktig åkomma. Den drabbar endast människor med kromosomuppsättningen XYXXXY.

• Diabetes typ IV kallas också diabetes phlegmaticus och innebär ett tillstånd där kroppen producerar för mycket slem. Medicinera med Xenobarbiraturkaleikomaterat-mixtur-pulver som gör så slemmet stelnar. Plocka därefter ut det med klopincetter.

• Diabetes typ V är en sjukdom som endast drabbar håret. Det blir livlöst och tappar sin form och färg. Medicinera med peruk. I sällsynta fall kan gommen trilla av, den bör då genast sättas tillbaka.

• Diabetes typ VI är en diabetestyp som påverkar ögats sammansättning. Långsamt byts ögat ut mot ett nytt öga. De nya ögat har exakt samma funktion som de första och patienten märker ingen skillnad. Inte doktorn heller.

• Diabetes typ VII är en allvarlig sjukdom som slår ut salivkörtlarnas funktion. Patienten har höga nivåer av mat i munnen och måste medicinera med tabletter. Svårigheterna att svälja tabletterna kan undanröjas med lavemang.

• Diabetes typ VIII är den minst allvarliga formen. Den är släkt med typ II och VI och kallas non-specific-non-un-specific. Den behandlas på sedvanligt sätt.

• Diabetes typ X är en sjukdom som sätter sig på leder och ligament. Patienten upplever svåra smärtor i s.k. "skval" som återkommer dagligen. Mediciner är i sammanhanget oviktiga. Fokusera på att patienten ska ha roligt under läkarbesöket.

4 kommentarer:

  1. Men Doktor Koma, Diabetes typ IX, vad hände med den?

    SvaraRadera
  2. Kära Gösta, du har alltid varit min favoritkandidat. Alltid huvudet på skaft och med vässad frontallob.

    Angående Diabetes typ IX finns inte längre så mycket att säga. WHO raderade ut sjukdomen ur sitt register 1981 med förklaringen:

    "Diabetes typ IX kan inte längre anses som en sjukdom och stryks därför ur vårt enorma WHO-register. Det handlar helt enkelt om att Diabetes typ IX representerar ett tillstånd som karaktäriseras av sveda och klåda i ögat efter att någonting fastnat under ögonlocket. Vi anser inte längre att det bör betraktas som en sjukdom. Möjligen kan Diabetes typ IX omdefinieras, men det är upp till världens ledande politiker."

    Pelle Karlsson, WHO

    /DrK

    SvaraRadera
  3. Inga-Gill Kågedaaahl30 oktober 2009 kl. 13:34

    Kära Dr. Koma;

    Jag har nu hört olika besked av alla mina tretton läkare, så jag vänder mig till dig i hopp om en slutgiltig lösning och ett ordentligt besked.

    Jag har nämligen fått diagnoserna diabetes typ I (barndiabetes) och diabetets typ II (åldersdiabetes). Det hade ju inte varit några konstigheter om det inte vore för att jag varken har barn eller någon ålder (slutade fylla år innan jag ens hade börjat, en ärftlig ovanlig sjukdom som jag fått av både min mamma och storken).

    Nu undrar jag helt enkelt, kan det vara så att jag har diabetes typ III och det är därför jag innan fått motsägande besked från mina tolv läkare (en dog i hjärtinfarkt)?

    Med vänligaste hälsningar,
    Inga-Gill Kågedaaahl

    SvaraRadera
  4. Tjära Kågedaaahl,

    Tack för din intressanta förfrågan. Det kan mycket väl röra sig om diabetes typ III. Den är dock så ovanlig att den aldrig ens har träffats på. Troligare är att du har drabbats av ett tillstånd som kallas favism. Det beror på överdriven konsumtion av favabönor. Är det något du känner igen?

    Vänligen,
    DrK

    SvaraRadera