fredag 2 oktober 2009

Blodgas

Min kvalificerade gissning är att flertalet ST-läkare i internmedicin inte har tillräckliga kunskaper kring blodgaser. Det rör sig om en utbredd kompetensproblematik. En av de viktigaste blodgaserna är Propan (som man alltid bör akut-beställa vid misstanke om akut emboli, hjärtsvikt, shuntar, fistlar, kollaps, kallops, nageltrång, tennisarmbåge, farsoter). Sänkt Propan får ödesdigra konsekvenser där de flesta sammanfattas i förkortningen WRESTLING (Water-increment, Resistance to the endogenous organism, E-mail, Stubbornness, Tingling sensations, Low sodium, Increment in water (oh i already said that), Narrowing of the tracheal lumen, Goth). Propan inhaleras en gång i timmen i en vecka. Patienten anses därefter vara botad.



Propan kan förvaras i ändamålsenliga behållare från AGA. Jag köper mitt propan på Clas Ohlson och förvarar det i kylen.

2 kommentarer:

  1. Det här var det bästa jag läst och det vill inte säga lite.

    SvaraRadera
  2. kan det vara ektoplasma8 oktober 2009 kl. 23:26

    dr koma! vill ni vara så vänlig att rädda mig. jag har drabbats av blodgast?

    SvaraRadera