söndag 22 januari 2012

Vänner och Cancer

En av de mest uppmärksammade nyheterna senaste tiden är den att stora mängder köttkonsumtion ökar risken för cancer. Allmän obalans i kroppen är också farligt, som de flesta känner till. Något som media inte verkar beröra över huvud taget är aspekten att antalet vänner kan påverka cancerutvecklingen. En studie från KP har kartlagt att personer med över 4000 goda vänner har en ökad cancerrisk med ca 50%. Männen på bilden är riktigt goda vänner och det medför tyvärr att alla har cancer.

2 kommentarer:

  1. Bäste Doktor Koma! Ni har alltid varit en förebild för mig och jag har alltid känt mig trygg med era kliniska och vetenskapliga kunskaper. Jag måste därför be er om vägledning i denna svåra fråga. I samband med detta inlägg valde jag att fördjupa mig i kostval och hittade till Neuropedagogens blogg: http://neuropedagogen.blogspot.com/2012/01/diet-mot-autism.html
    Jag läser för närvarande kurser i Psykiatri och Neurologi vilket har resulterat i en stor oro för att utveckla latenta neuropsykiatriska störningar och jag behöver nu era råd kring hur jag skall hantera dessa nya rön. Jag har för att vara på den säkra sidan valt att inte äta överhuvudtaget tills jag känner mig säker på att inte vidareutveckla något.

    Er tillgivne lärling
    Kandidat Gösta

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta,

    Detta är sannerligen ett ämne för tiden. Kosten har väldigt stor betydelse för individen, men också för världen i stort. Stora samhälleliga förändringar kan oftast härledas till kostvanor. Kalla kriget, för att nämna något, bottnar i en konflikt kring kallskuret. Titanic-katastrofen, samtliga börskrascher och tsunamis kan ha att göra med för högt intag av Japp hos befolkningen i respektive land.

    Nåväl, vad gäller er egen situation så kan du säkert bära på en latent neuropsykiatrisk störning. Det bästa sättet att få reda på om du gör det är att mäta halten uran i blodet. Tyvärr analyseras detta bara i Kalmar. Tills vidare ska du definitivt avstå helt från att äta.

    SvaraRadera