söndag 4 april 2010

Stora Primärvårdspriset

Jag har glädjen att meddela att jag fått dispens för att medverka i den här tävlingen. Jag har brevväxlat med Arvid Carlsson i 6 år och äntligen fått ett ja. Årets tema för tävligen är Ett betydelsefullt möte i vården. Jag kommer att fokusera på essensen i olika läkares möten. Här är några exempel:

Hematologens möte måste vara poetiskt, Dermatologen bör lära patienten att veta hud, Reumatologen måste motverka att mötet blir ledsamt, Njurläkaren måste se till att mötet blir kreativt, Algologen bör ha ett smärtsamt möte, Neurologens möte bör ske reflexmässigt, Urologen måste motverka dålig stämning, Kardiologen måste se till att mötet blir hjärtligt, Ortopeden måste se upp med avbrott under mötet, Lungläkaren bör ha ett inspirerande möte, Kirurgen får bara ha en patient i snitt.

Jag tror att jag har goda chanser att kamma hem detta pris. För pengarna ska jag köpa tavlor till mitt mottagningsrum och även investera i en ny CRP-apparat.

3 kommentarer:

  1. Applåder!

    Pediatriker har i regel korta möten, medan geriatrikerna har minnesvärda möten. På möten med patologer är det i regel dödstyst, medan audiologen har bullriga möten.

    Oftalmologen har mest möten för syns skull.

    Kom också ihåg att infektionsläkaren bör ha ett smittsamt skratt och vara en frisk fläkt - många patienter har ju så sjuk humor!

    Gösta

    SvaraRadera
  2. Endokrinologer är ofta väldigt parata, progess tagen av dessa läkare resulterar ofta i balanserad patient vars cyklel innan konsulation kan vara väldigt oregelbunden.

    Obstetrikerna har ofta väldigt krystade möten där utfallet ofta får avknipsas från patienten vilket ofta leder till högljudda protester.

    Radiologen genomskådar patientens genom strålande metoder som ger resonans men är ofta rätt avskärmade från sina patienter.

    SvaraRadera
  3. Ni har båda mycket intressanta synpunkter på hur ett lyckat patientmöte ska gå till. Vi ses i ringen mina herrar!

    SvaraRadera