tisdag 16 februari 2010

Interprofessionellt lärande

Jag är nyligen hemkommen från en intensivkurs i Interprofessionellt Lärande (IL) på Valla Folkhögskola. Kursen baseras på konceptet: Interprofessional learning based upon different working stategies and techniques developed by an integrated perspective on labouring activities as a part of a bigger insight of your own professional role both as a human being but also as a part of a hospital staff som utarbetats sedan 70-talet vid Universitetet i Nyköping.

Kursupplägget var följande: Vi delades in i grupper, fick varsin enkät att fylla i. Därefter fick vi frallor. Dessutom fick vi pennor, nyckelringar, tuggummin och julpynt. Vi skulle under kursen lära oss vad våra kollegor på ett sjukhus sysslar med. Jag följde vad som sades och debatterade livligt under seminarierna. Här kommer utdrag ur mina anteckningar:

Sjuksköterskans uppgifter är av mången art. Det är emellertid viktigt att syster gör följande saker på exakt angiven tidpunkt, för att arbetet på en vårdavdelning skall fungera.

07:00 ge frukost
07:00 ge lavemang
07:15 ge morgonmedicin
07:30 fråga doktorn om ordinationer
07:35 doktorn ändrar morgonordinationer
07:40 ge ny morgonmedicin
07:45 ge morgonhygien
08:00 ge lavemang
10:00 ge lunch
11:00 ge kortison
11:15 ge stolpiller
12:00 ge lavemang
13:00 samtal med landshövding
14:00 ge medicin
15:00 eftermiddagsrond
16:00 utskrivningssamtal
17:00 smärtseminarium
18:00 sårvård
19:00 resa till skövde på kurs
20:00 hemresa
20:30 lavemang
21:00 sömn


Sjukgymnastens uppgift består till största delen av att vårda patientens nackdelar.

3 kommentarer:

  1. Bra med vidareutbildning, grattis!

    Jag har ett problem kära dr Koma som jag skulle vilja ha din vägledning i. Tidigare har jag alltid önskat mig gröna fingrar och bad jag till gud om att ge mig detta men idag fick jag istället en blå tå. Finns det något jag kan göra?

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Gröna fingrar är ett återkommande problem hos din patientkategori. Men den blå tån däremot har jag ingen förklaring till. Kanske kan du lägga ett mjukgörande förband och hoppas på det bästa. En klassiker är annars att lägga tån i Coca Cola så löses den upp efter ett dygn eller så. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Jag lärde mig även under kursen att en dietist bör vara kostsam. Nyckelknippan använder jag varje dag. Tack!

    SvaraRadera